Home / Recommandations Memoriav / All / Bibliographie, liens, standards


Retour à la page principale
< page précédentepage suivante >

Bibliographie, liens, standards

Bibliographie, liens, standards

AAS (Association des archivistes suisses): Code de déontoloqie des archivistes de l’AAS, Online, consulté le 4.1.2023

Abrams, Stephen: Instalment on ≪File Formats≫, in: Digital Curation Manual, o. O., 2007. Online, consulté le 4.1.2023

AccurateRip™ est la seule technologie d’extraction de CD Audio capable de vérifier que les fichiers audio extraits sont complètement exempts d’erreurs. Online, consulté le 4.1.2023

AIC Wiki (American Institute for Conservation of Art and Historic Works), PMG Emergency Response, Salvage, and Recovery Techniques / Photography, 2009 Online, consulté le 4.1.2023

Amia Videotape Preservation Fact Sheets, 2002. Online, consulté le 4.1.2023

AMIA, Code of Ethics. Online, consulté le 4.1.2023

AMIA-L-Thread «Sony acquires digitisation and digital archive preservation company» en juillet 2015, Online, consulté le 4.1.2023, et «End of carrier life…» de août 2015, Online, consulté le 4.1.2023. Et voir aussi le terme «degradescence» de Casey, Mike, Why Media Preservation Can’t Wait: The Gathering Storm, IASA Journal, 2015, 14–22, Online, consulté le 4.1.2023

APEx Local Data Preparation Tool. Online, consulté le 4.1.2023

APEx-Projekt (Archives Portal Europe network of excellence). Online, consulté le 4.1.2023

ARK (Archival Resource Key). Online, consulté le 14.12.2022

Archives Portal Europe, Portail européen des archives. Online, consulté le 4.1.2023

Arbido 3, 3. September 2015: GLAM und /et /e Wikimedia. Online, consulté le 4.1.2023

ARK (Archival Resource Key). Online, consulté le 4.1.2023

ARSC Guide to Audio Preservation. Sam Brylawski, Maya Lerman, Robin Pike, Kathlin Smith, editors. 2015. Online:

ARSC Guide to Audio Preservation. Sam Brylawski, Maya Lerman, Robin Pike, Kathlin Smith, editors. 2015. Online, consulté le 4.1.2023

Bibliothèque et Archives nationales de Québec; Bibliothèque nationale de France; Musée canadien de l’histoire: Recueil de règles de numérisation, 2014. Online, consulté le 20.9.2023

Bradley et al: Towards an Open Source Repository and Preservation System, Paris, 2007.

Bradley, Kevin: Risks Associated with the Use of Recordable CDs and DVDs as Reliable Storage Media in Archival Collections – Strategies and Alternatives. Memory of the World Programme, Sub-Committee on Technology. National Library of Australia, Canberra, 2006.

Brandi, Cesare: Théorie de la restauration, Éditions Allia, Paris, 2011.

Breen, Majella, Flam, Gila, et al: Task Force to establish Selection. Criteria of Analogue and Digital Audio Contents for Transfer to Data Formats for Preservation Purpose. (Ed.), International Association of Sound and Audiovisual Archives, IASA Editorial Group, Printed in Hungary, 2003, 20 pp.

Calas, Marie-France; Fontaine, Jean-Marc: La conservation des documents sonores. CNRS Éditions, Paris, 1996.

Capturing Analog Sound for Digital Preservation: Report of a Roundtable Discussion of Best Practices for Transferring Analog Discs and Tapes, (Ed.) National Recording Preservation Board of the library of congress, Washington, D.C, March 2006.

Cartier-Bresson, Anne; Lebart, Luce: Le vocabulaire technique de la photographie, Paris, Marval, 2007.

Casey, Mike: Indiana University Media Digitization and Preservation Initiative (MDPI) White Paper: Encoding and Wrapper Decisions and Implementation for Video Preservation Master Files, o. O., 2017. Online, consulté le 4.1.2023

Clark, Richard: JPEG 2000 standardization, A pragmatic viewpoint. Online, consulté le 20.9.2023

Charbonneau, Normand; Robert, Mario: La gestion des archives photographiques, Québec 2003.

Cocciolo, Anthony: Moving Image and Sound Collections for Archivists. Society of American Archivists, 2017.

Dappert, Angela; Squire Guenther, Rebecca; Peyrard, Sébastien [Hrsg.]: Digital Preservation Metadata for Practitioners: Implementing PREMIS. Cham, 2016.

Deggeller, Kurt: «Fragen der Bewertung und Überlieferungsbildung im Bereich audiovisueller Medien». In: Schweizerische Zeitschrift für Geschichte. Vol. 51, 2001 (Sonderdruck).

Deggeller, Kurt: Bestandserhaltung audiovisueller Dokumente. De Gruyter 2014.

Deutsche Forschungsgemeinschaft: DFG-Praxisregeln Digitalisierung. Online, consulté le 20.9.2023

Digital Cinema Initiatives, DCI System Requirements and Specifications for Digital Cinema, DCI Specification, Version 1.2 with Errata as of 30 August 2012 Incorporated, o. O., 2012, Online, consulté le 4.1.2023

DOI (Digital Object Identifier). Online, consulté le 4.1.2023

Dublin Core. Online, consulté le 4.1.2023

Dublin Core: Dublin Core Specifications, Online, consulté le 4.1.2023

E.C.C.O. Professional Guidelines. Online, consulté le 4.1.2023

EAD (Encoded Archival Description). Online, consulté le 4.1.2023

EAD (mapping EAD-ISAD(G) et EAD-MARC). Online, consulté le 14.12.202

EBU Core Specifications, Online, consulté le 4.1.2023

EDM (European Data Model). Online, consulté le 4.1.2023

Edmondson, Ray : Audiovisual Archiving : Philosophy and Principles, Paris, 2004. Online, consulté le 4.1.2023

Edmondson, Ray: Audiovisual Archiving. Philosophy and Principles, UNESCO, 2016 (troisième édition)

ETH-Bibliothek, Forschungsdatenmanagement und Datenerhalt: ETH Data Archive. Formatempfehlungen für Bilddaten für die digitale Langzeitarchivierung (en allemand). Online, consulté le 20.9.2023.

Europeana. Online, consulté le 4.1.2023

EXIF (Exchangeable Image File Format), Wikipedia-Artikel Exchangeable Image File Format, consulté le 4.1.2023

FADGI, Federal Agencies Digital Guidelines Initiative: Technical Guidelines for Digitizing Cultural Heritage Materials, 2016. Online, consulté le 20.9.2023

FFV1, Wikipedia (anglais). Online, consulté le 4.1.2023

FIAF Resources of the Cataloguing and Documentation Commission (CDC), Online, consulté le 4.1.2023

Filzmaier, Birgit. Fotografische Sammlungen und Institutionen in der Schweiz -neue Entwicklungen. In: Fotografie in der Schweiz. Zeitschrift Fotogeschichte, Heft 90, Dezember 2003, S. 67–79.

FIPS PUB 180-4, Secure Hash Standard (SHS). National Institute of Standards and Technology, Gaithersburg, MD, March 2012. Online, consulté le 4.1.2023

Fleischhauer, Carl. „IASA-TC 06 video guideline: video ‚payload‘“. Carl Fleischhauer’s blog (blog), 15. Juni 2018. Online, consulté le 4.1.2023

Flickr. Online, consulté le 4.1.2023

Fotobüro Bern und Memoriav: Überblick über das fotografische Kulturerbe in der Schweiz. Bericht über den Umfang, den Zustand, die Erschliessung und die Bedeutung fotografischer Bestände in öffentlich zugänglichen Schweizer Institutionen, Bern 2014. Online, consulté le 4.1.2023

Fotografie, Wikipedia (version GER), Online, consulté le 4.1.2023

Gallica, page Facebook. Online, consulté le 4.1.2023

Garion, Stéphane: La stabilité des impressions numériques jet d’encre, in: Actualités de la conservation, No 27, janvier-juin 2008, p. 5. Online, consulté le 4.8.2022

Gfeller, Johannes, Jarczyk, Agathe, Phillips, Joanna, Kompendium der Bildstörungen beim analogen Video, Zürich, 2013.

Gigapixel JS. Online, consulté le 4.1.2023

Glafkides, Pierre: Chimie et physique photographiques, Editions de L’Usine nouvelle, Paris 1987.

GLAM (Galleries, Libraries, Archives and Museum). Online, consulté le 4.1.2023

Gregorio, Sergio; Stepanovic, Anja-Elenea: Directives de la PBC concernant les métadonnées des images fixes numériques. BABS, KGS 2008: Guidelines Nr. 3/2008. Online, consulté le 14.12.202

Hendricks, Klaus B.: Fundamentals of Photograph: a Study Guide, Lugus, Toronto 1991.

Henguely, Sylvie; Pfrunder, Peter. Europas Foto-Erbe I: Schweiz (Teil 1). Der Nebel lichtet sich. Fotosammlungen zwischen privater Initiative und öffentlichem Auftrag -kulturpolitische Perspektiven in der Fotolandschaft Schweiz. In: Rundbrief Fotografie, N.F. 37, Vol. 10, No. 1 / 15. März 2003, S. 5–12.

Henguely, Sylvie; Pfrunder, Peter. Europas Foto-Erbe I: Schweiz (Teil 2). Der Nebel lichtet sich. Fotosammlungen zwischen privater Initiative und öffentlichem Auftrag -kulturpolitische Perspektiven in der Fotolandschaft Schweiz. In: Rundbrief Fotografie, N.F. 38, Vol. 10, No. 2 / 15. Juni 2003, S. 6–9.

Herrlich, Bernhard; Suter, Reto: Leitfaden für die Erstellung eines Notfallplans, Universitätsbibliothek Basel, Babs, Fachbereich Kulturgüterschutz (KGS), 2012. Online, consulté le 4.1.2023

Hielmcrone, Harald v.: «Selection Criteria for Archiving Radio and Television Programmes – The Danish experience». In: IASA-Journal Nr. 20, Dezember 2002.

Huber, Max: Archivische Bewertung: Aspekte, Probleme, Konjunkturen, in: Arbido, 2009, p. 8–12

IASA Task Force to establish Selection Criteria of Analogue and Digital Audio Contents for Transfer to Data Formats for Preservation Purposes, Chap.3, Technical Selection Criteria, Online, consulté le 4.1.2023

IASA TC 03. International Association of Sound and Audiovisual Archives. Technical Committee: The Safeguarding of the Audiovisual Heritage: Ethics, Principles and Preservation Strategy, Co-Edited by Will Prentice and Lars Gaustad. Version 4 (en anglais) , 2017 (= Standards, Recommended Practices and Strategies, IASA-TC 03). Online, consulté le 4.1.2023

IASA TC 03. Technical Comittee: Die Bewahrung audiovisueller Dokumente: Ethische Aspekte, Prinzipien und Strategien, o. O., 2017, Online, consulté le 4.1.2023.

IASA TC 03. Technical Comittee Sauvegarde du Patrimoine sonore : Ethique, Principes et Stratégies de Conservation Version 3 (en français), décembre 2005. Online, consulté le 15.2.2023

IASA TC 04. IASA Technical Committee, Guidelines on the Production and Preservation of Digital Audio Objects, ed. by Kevin Bradley. Second edition 2009. (= Standards, Recommended Practices and
Strategies, IASA-TC 04). Online, consulté le 4.1.2023

IASA TC 05. IASA Technical Committee, Handling and Storage of Audio and Video Carriers, edited by Dietrich Schüller and Albrecht Häfner. First edition 2014. (= Standards, Recommended Practices and Strategies, IASA-TC 05). Online, consulté le 4.1.2023

IASA, International Association of Sound and Audiovisual Archives (Hrsg.): Ethical Principles for Sound and Audiovisual Archives. IASA Special Publication No. 6, 2011, Online, consulté le 4.1.2023

ICOM, Code de déontologie de l’ICOM pour les musées. Online, consulté le 4.1.2023

Image Permanence Institute, commander A-D-Strips, Online, consulté le 4.1.2023.

Image Permanence Institute, Online, ​consulté le 4.1.2023

Image Permanence Institute: Graphics atlas, Online, consulté le 4.1.2023

International Color Consortium. Online, consulté le 4.1.2023

IPI Media Storage quick reference. Online, consulté le 4.1.2023

IPTC Standard, Wikipedia, Online, consulté le 4.1.2023

ISAD(G): Des directives suisses pour l’application de la norme générale et internationale de description archivistique ISAD(G). Online, consulté le 4.1.2023

ISAD(G)-Standards. Online, consulté le 4.1.2023

ISO 12639:2004, Graphic technology – Prepress digital data exchange – Tag image file format for image technology (TIFF/IT). International Organization for Standardization, Geneva 2004. Online, consulté le 4.1.2023

ISO/IEC 14496-14:2003, Information technology – Coding of audio-visual objects – Part 14: MP4 file format. International Organization for Standardization, Geneva 2003.

ISO/IEC 14496-15:2010, Information technology – Coding of audio-visual objects – Part 15: Advanced Video Coding (AVC) file format. International Organization for Standardization, Geneva 2010.

ISO 14721:2012, Space data and information transfer systems – Open archival information system (OAIS) – Reference model. Online, consulté le 4.1.2023

ISO/IEC 15444-1:2004, Information technology – JPEG 2000 image coding system: Core coding system. International Organization for Standardization, Geneva 2004.

ISO/IEC 15444-1: 2004/Amd 1:2006, Profiles for digital cinema applications. International Organization for Standardization, Geneva 2006.

ISO/IEC 15444-1:2004/Amd 2:2009, Extended profiles for cinema and video production and archival applications. International Organization for Standardization, Geneva 2009.

ISO/IEC 15444-1:2004/Amd 3:2010, Profiles for broadcast applications. International Organization for Standardization, Geneva 2010.

ISO/IEC 15444-1:2004/Amd 4:2013, Guidelines for digital cinema applications. International Organization for Standardization, Geneva 2013.

ISO/IEC 15444-1:2004/Amd 5:2013, Enhancements for digital cinema and archive profiles (additional frame rates). International Organization for Standardization, Geneva 2013.

ISO/IEC 15444-1:2004/Amd 6:2013, Updated ICC profile support, bit depth and resolution clarifications. International Organization for Standardization, Geneva 2013.

ISO/IEC 15444-3:2007, Information technology – JPEG 2000 image coding system: Motion JPEG 2000. International Organization for Standardization, Geneva 2007.

ISO 18901:2010, Imaging materials — Processed silver-gelatin type black-and-white films — Specifications for stability), Online, consulté le 4.1.2023

ISO 18911:2010, Imaging materials — Processed safety photographic films — Storage practices, Online, consulté le 4.1.2023

ISO 18934:2011, Imaging materials —Multiple media archives —Storage environment. Online, consulté le 4.1.2023

ISO 18943:2014, Imaging materials – Magnetic hard drives used for image storage – Care and handling. International Organization for Standardization, Geneva 2014.

ISO/IEC 23008-2:2013, Information technology – High efficiency coding and media delivery in heterogeneous environments – Part 2: High efficiency video coding. International Organization for Standardization, Geneva 2013.

Issuu. Online, consulté le 4.1.2023

Justapose JS, Online, consulté le 4.1.2023

Kahlenberg, Friedrich P.; Schmitt, Heiner: Zur archivischen Bewertung von Film- und Fernsehproduktionen. Ein Diskussionsbeitrag, in: Der Archivar, 34, 2 (1981), 233–242.

Kompetenznetzwerk Langzeitarchivierung: nestor Handbuch. Eine kleine Enzyklopädie der digitalen Langzeitarchivierung, Boizenburg, 2010. Online, consulté le 4.1.2023

KOST-CECO: Catalogue des formats de fichiers pour l’archivage. Online, consulté le 4.1.2023

Kretzschmar, Robert: Positionen des Arbeitskreises Archivische Bewertung Im VdA – Verband Deutscher Archivarinnen Und Archivare Zur Archivischen Überlieferungsbildung, in: Der Archivar, 58 (2005), S. 91.

Kretzschmar, Robert: Positionen des Arbeitskreises Archivische Bewertung Im VdA – Verband Deutscher Archivarinnen Und Archivare Zur Archivischen Überlieferungsbildung, in: Der Archivar, 58 (2005), S. 88-94, Online, consulté le 4.1.2023

Krogh, Peter: Backup Overview, last modified 2015, The 3-2-1 Rule. Online, consulté le 4.1.2023

Lavedrine, Bertrand; Gandolfo, Jean-Paul; Monod, Sibylle (éd.): (re)Connaître et conserver les photographies anciennes, CTHS, Paris 2008.

Lavedrine, Bertrand; Gandolfo, Jean-Paul;Monod, Sibylle: Les collections photographiques. Guide de conservation préventive, Arsag, Paris 2000.

Leary, William H.: The Archival Appraisal of photographs. A RAMP Study with Guidelines, Paris 1985.

LeFurgy, Bill: Digitization is Different than Digital Preservation: Help Prevent Digital Orphans!, in: The Signal. Digital Preservation (Blog). 2011/07/digitization-is-different-than-digital-preservation-help-prevent-digital-orphans/, Online, consulté le 4.1.2023

Leippe, Anna: 8 mm Ewigkeiten. Vom analogen 8 mm Schmalfilmformat zur digitalen Kopie, Staatliche Akademie der Bildenden Künste (Masterthesis KNMDI), Stuttgart 2010.

Lersch, Edgar: «Zum Stand der Überlieferungsbildung im Bereich audiovisueller Medien». In: info 7 Nr.1, 2001.

Library of Congress FADGI MXF AS-07, Online, consulté le 4.1.2023

Library of Congress: NDSA Levels of Preservation, o. O. Online, consulté le 4.1.2023

Library of Congress, Office of Strategic Initiatives; Robert Buckley, NewMarket Imaging : Using Lossy JPEG 2000 Compression For Archival Master Files, version 1.1, 2013. Online, consulté le 20.9.2023.

Linear Tape File System (LTFS) Format Specification. Version 2.0.1, 2011, Online, consulté le 4.1.2023

LOCKSS (Lots of Copies Keep Stuff Safe), About. Online, consulté le 4.1.2023

Loi fédérale complétant le Code civil suisse (Livre cinquième : Droit des obligations) du 30 mars 1911 (état au 1er juillet 2016). Online, consulté le 4.1.2023

Loi fédérale sur le transfert international des biens culturels (Loi sur le transfert des biens culturels, LTBC) du 20 juin 2003 (état au 1er janvier 2012). Online, consulté le 4.1.2023

MARC Standards, Online, consulté le 4.1.2023

Mathys, Nora: Welche Fotografien sind erhaltenswert? Ein Diskussionsbeitrag zur Bewertung von Fotografennachlässen, in: Der Archivar 60 (2007), 34–40. Online, Stand: 19.2.2022

Mathys, Nora; Leimgruber, Walter; Voellmin, Andrea (Hg.): Über den Wert der Fotografie. Wissenschaftliche Kriterien zur Erhaltung von Fotosammlungen, Baden 2013.

MD5 (Message-Digest Algorithm), Wikipedia, Online, consulté le 4.1.2023

Memoriav, Prise de position. Supports physics des documentas audiovisuels après numérisation: conserver ou détruire? 2016. Online, consulté le 4.1.2023

Memoriav : 67 millions de témoins photographiques de notre histoire, 2015. Online, consulté le 4.1.2023

Menne-Haritz, Angelika: Schlüsselbegriffe der Archivterminologie, in: Veröffentlichungen der Archivschule Marburg, 20 (Marburg), Online, consulté le 4.1.2023

Metadata Universe. Online, consulté le 4.1.2023

METS Matterhorn Profile, Online, consulté le 4.1.2023

METS-Website (Library of Congress), Online, consulté le 4.1.2023

Mosimann, Peter; Renold, Marc-André; Raschèr, Andrea (Hg.): Kultur, Kunst, Recht: schweizerisches und internationales Recht, Helbing & Lichtenhahn, Basel 2009.

MPEG-7 Homepage, Online, consulté le 4.1.2023

National Film Preservation Foundation (ed.): The Film Preservation Guide. The Basics for Archives, Libraries, and Museums, o. O. 2004. Online, consulté le 4.1.2023

Nestor-Arbeitsgruppe OAIS-Übersetzung/Terminologie: Referenzmodell für ein Offenes Archiv-Informations-System - Deutsche Übersetzung 2.0, 2013, Online, consulté le 4.1.2023

Neuroth, H.; Oßwald, A.; Scheffel, R.; Strathmann; K. Huth, K. (Hg.): nestor Handbuch: Eine kleine Enzyklopädie der digitalen Langzeitarchivierung, Online, consulté le 4.1.2023

Newman, Michael Z.: Video Revolutions: On the History of a Medium, Columbia University Press, 2014.

OAIS Community Forum (DPC). Online, consulté le 4.1.2023

OAIS Version 2012: CCSDS Magenta Book: Reference Model for an Open Archival Information System (OAIS). Online, consulté le 4.1.2023

Obsolescence, Wikipedia, Online, consulté le 4.1.2023

Office fédérale de la protection de la population (OFPP): Mesures de protection pour la protection des biens culturels, Online, consulté le 4.1.2023

OFPP, PBC 2016 : Guidelines Nr. 4/2016 : Photographie numérique (Auteurs : Dr. Peter Fornaro (DHLAB),
Daniel Stadlin, Daniel Stöcki (Conservation du patrimoline du canton de Zoug), Elias Kreyenbühl (DHLAB).
Berne. Online, consulté le 4.1.2023

PB Core Homepage, Online, consulté le 4.1.2023

Pfeiffer, Michel (2013): Visuelle Überlieferungsbildung – Neue Sammlungs- und Bewertungsperspektiven oder nur alter Wein in neuen Schläuchen? In: Ziehe, Irene; Hägele, Ulrich (Hg.): Fotografie und Film im Archiv. Sammeln, Bewahren, Erforschen. Münster: Waxmann (Visuelle Kultur –Studien und Materialien, 6), S. 129–140.

Pfeiffer, Michel (2015): Wie können Bildbestände bewertet werden? Auswahl-, Erhaltungs- und Vermittlungsstrategien im Rahmen von Digitalisierungsprojekten. In: Zeithistorische Forschung H2, S. 317–325. Online, consulté le 4.1.2023

Pfluger, David: Eigenschaften von 16-mm Umkehrmaterial in der Digitalisierung in High Definition, Bern, 2011. Online, consulté le 4.1.2023. Version anglaise: Digitization of small gauge film in HD. Caracteristics of 16 mm reversal film stock during transfer to high definition. Memoriav, April 2011, Online, consulté le 4.1.2023

PhotoCH : Photographie en Suisse et dans la Principauté de Liechtenstein. 1839 à nos jours. Online, consulté le 4.1.2023

Pirazzi, Chris, Cherna, Tim und Hoddie, Peter, Technical Note TN2162, Uncompressed Y′CBCR Video in QuickTime Files, in: Mac Developer Library, Online, consulté le 4.1.2023

Portail européen des archives. Online, consulté le 14.12.202

Poynton, Charles: Chroma subsampling notation, o. O., 2002. Online, consulté le 4.1.2023

PREMIS Data Dictionary, Online, consulté le 4.1.2023

PREMIS Editorial Committee, PREMIS Data Dictionary for Preservation Metadata Version 2.2, o. O., 2012, Online, consulté le 4.1.2023

PREMIS: Caplan, Priscilla, PREMIS verstehen, 2009, Online, consulté le 4.1.2023

Pritchard, Brian R.: Identifying 16 mm Films, o. O., 2013. Online, Stand: 22.2.2022

Pritchard, Brian R.: Identifying 35 mm Films, o. O., 2011. Online, Stand: 22.2.2022

Pütz, Karl Heinz: (Urheber-)Rechtliche Probleme in öffentlich-rechtlichen Sammlungen und Archiven, in: Rundbrief Fotografie, 9, 4 (2002), 37–40.

Recommendation ITU-R BT.601-7 (03/11), Studio encoding parameters of digital television for standard 4:3 and wide screen 16:9 aspect ratios. ITU, Geneva 2011.

Recommendation ITU-R BT.709-5, Parameter values for the HDTV standards for production and international programme exchange. ITU, Geneva 2002.

Reilly, James M.: IPI Storage Guide for Acetate film, Image Permanence Institute, Rochester Institute of Technology, Rochester, NY 1993.

Rey-Bellet, Guillaume: Les institutions culturelles en coopération avec les communautés en ligne. L’exemple du Wikipédien en résidence. In: Informationswissenschaft: Theorie, Methode und Praxis, Vol. 4, Nr. 1, Mai 2016, p. 279-303. Online, consulté le 4.1.2023

RFC 1321, The MD5 Message-Digest Algorithm, Internet Engineering TaskForce (IETF).

Risques et catastrophes: une approche en trois phases par Didier Grange, archiviste de la Ville de Genève, Online, consulté le 4.1.2023

Romeyke, Andreas: Fact Sheet Matroska/FFV1 for Decision-Makers, 2017. Online, consulté le 4.1.2023

Santi, Mirco: «Petit, simple, bon marché». Storia tecnologica e pratiche d’archivio del Pathe Baby, Università degli Studi di Udine, 2011

Schürpf, Markus: Ein Kulturgut im Dilemma. Über die Situation historischer Fotografien im Kanton Bern. In: Berner Zeitschrift für Geschichte und Heimatkunde, 2003, 65. Jg., Heft 4, S. 151–201.

SEPIADES-Schema (2003). Online, consulté le 4.1.2023

SHA (Secure Hash Algorithm, Wikipedia, Online, consulté le 4.1.2023

SMPTE 268M-2003, SMPTE Standard for File Format for Digital Moving-Picture Exchange (DPX). Version 2.0. Society of Motion Picture and Television Engineers (SMPTE).

SoundCloud. Online, consulté le 4.1.2023

Stauderman, Sarah; Messier, Paul: Video Format Identification Guide, o. O., 2007. Online, consulté le 4.1.2023

Storymap JS. Online, consulté le 4.1.2023

Stulik, Dusan; Kaplan, Art: The Atlas of Analytical Signatures of Photographic Processes, Getty Conservation Institute, Los Angeles, CA 2013, Online, consulté le 4.1.2023

Texas Commission on the Arts, Videotape Identification and Assessment Guide, 2004. Online, consulté le 4.1.2023

Timeline JS. Online, consulté le 4.1.2023

Van Dormolen, Hans; Metamorfoze, National Programme for the Preservation of Paper Heritage: Metamorfoze Preservation Imaging Guidelines, Image Quality, version 1.0, January 2012 . Online, consulté le 20.9.2023.

Vimeo. Online, consulté le 4.1.2023

Watkinson, John: The Art of Digital Audio. Second Edition, Oxford, 1994.

Wiegand, Peter: Das „archivische Foto“. Überlegungen zu seiner Bewertung, in: Rundbrief Fotografie, 11, 1 (2004), 19–24.

Wilhelm Imaging Research. Online​​, consulté le 4.1.2023

XMP (Extensible Metadat Platform), Wikipedia, Online, Stand: 22.2.2022 

Youtube. Online, consulté le 4.1.2023

Zwicker, Josef: Erlaubnis zum Vernichten. Die Kehrseite des Archivierens, in: Arbido, 7-8 (2004), 18–21. Online, consulté le 25.10.2023.

Dernières modifications: février 2022


Retour à la page principale
< page précédentepage suivante >




Recherche


Index



WordPress Themes